Vart går gränsen för skällande hundar?

Det skulle vara roligt om ni kommentar och berättar vad ni tycker efter ni läst! 

Jag är uppvuxen med jakthundar i min familj, både stora och små. Våra hundar har alltid varit väluppfostrade och lydiga, min mamma eller pappa skulle aldrig tolerera en olydig hund. 
Det har lett till att jag "vet" hur den "perfekta hunden" ska vara. Dom ska vara glada, men dom får varken skälla, och absolut inte morra mot folk. De ska lyssna första gången man säger till dem, andra gången visar man tydligt att den det är jag (ägaren till hunden) som bestämmer. 
Sedan ska dom ju självklart få vara hundar! Att skälla är ju naturligt för dem, men absolut inte mot folk, tycker jag. 

Min mamma är exakt likadan. Hennes hundar (hon har haft två vorsteh, fågelhundar) har alltid gått lösa, och vänt direkt om mamma ropat. 
Här börjar min "diskussion" - Tycker ni det är okej att främmande hundar, stora som små, hade varit lösa och kommit fram till era fötter och ställt sig och skällt/morrat?  

I stallet jag har häst har nästan alla hästägare hund med sig, som går lösa på stallplanen. Det är allt från chihuahuaor till boxer och schäfer. De flesta är snälla, ingen har någonsin bitit eller dylikt, men idag fick min mamma nog. Och vad fick hon nog på? Jo, små ättriga hundar som kommer fram till henne och ställer sig och skäller, och skäller, och skäller, och skäller. De flesta hundar där är helt ointresserade av att ägaren säger åt dem att vara tysta, eller att de ska "komma hit". Så min mamma (som lät hunden stå där ett tag och skälla för hon trodde att den skulle lyssna på ägaren) kastade en kvast på hunden. Detta för att tydligt markera att mig står du fan inte och skäller på.

Hon gick sedan till ägaren av stallet och sa ungefär "nu är jag trött på alla hundar som springer runt och skäller och morrar på människor. De tror ju att det här är deras egna gård, det kan inte finnas lösa hundar som gör så, som där emot inte lyssnar på sina ägare. Det tolererar inte jag. Tycker du det är okej att de gör så?" 
Och stallägaren svarar ungefär: "Det är min gård du är på. För mig är det okej."

JAG hade kanske inte kastat en kvast, men jag hade nog stampat fötterna i marken, gåendes mot hunden och morrat lite för att visa att det inte är okej. Sedan tycker jag att det är sjukt oförskämt av hundägarna att låta hunden stå och skälla eller morra på andra människor, stor som liten hund. Det ligger i uppfostran hos hunden, tycker jag. 

Jag personligen tror att jag är lite insatt i det där, bara för jag har fått lära mig att hundar ska vara superlydiga. Jag stör mig liksom på folk som låter sina hundar stå och tomskälla på sina tomter i 5 minuter utan att ägaren säger åt den. 

Hade min pappa varit i stallet och en liten hund kommit fram till honom sådär, hade han tagit upp den i nackskinnet och gått med den till ägaren. Hade det varit en stor hund hade han tryckt ner den på backen och verkligen visat att jag bestämmer över dig. 

Men åter till frågan, tycker ni det är okej med hundar som skäller på främmande människor? Vad skulle ni gjort om det hände? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0